2008. december 6., szombat

Szeretnél egy Têtu-t?

Idén nyáron Párizsban töltve a vakációmat szembesültem azzal, hogy a nyugati – jelen esetben – francia melegmédia helyzete mennyire más, mint a hazai. A Champs-Élysées-n sétálva vettem észre, hogy egy újságosbódé kirakatát egy számomra meglepő plakát díszíti: a Têtu című francia melegmagazint reklámozták. Lassan kiderült, nem egyedi esetről van szó: az egész város összes standján megtalálható volt ez a reklám.

Azután, hogy természetesen lefotóztattam magam a plakáttal együtt, elgondolkoztam rajta, hogy ilyen vajon mikor fordulhatna elő Magyarországon. Hogy egy – igaz, nagy múltú – melegmagazin ilyenképpen reklámozza magát az utcán, úgy, hogy ez a járókelők körében nem kelt megütközést. Akkor, amikor nálunk az idei melegfesztivál plakátja is kicsapta sokaknál a biztosítékot. Az újságot természetesen gyorsan meg is szereztem magamnak, méghozzá a Les Mots á la Bouche nevű melegkönyvesboltból, a Marais negyedben. Ekkor határoztam el azt is, megpróbálom hazatérve e neves francia melegmagazint bemutatni olvasóinknak.

A magyarul talán kicsit mulatságosan hangzó nevű Têtu magazin első száma még 1995 júliusában jelent meg, „a meleg és leszbikus emberek magazin”-ja ként aposztrofálva magát, kezdetben Thomas Doustaly kiadásában. Később Didier Lestrade és Pascal Loubet adta ki. A Têtu tehát fiatalabb, mint a Mások. Igaz, volt egy elődje, a Gai Pied nevű magazin, mely 1979 és 1992 között jelent meg. Az újság hamarosan rendkívül nagy népszerűségre tett szert, s Franciaország első számú nyomtatott melegújságja lett.

A valósággal elkapkodott 100. szám 2005 májusában jelent meg, s olyan hírességek üdvözölték a jubiláló lapot interjúkban, mint Bertrand Delanoe párizsi polgármester, Elizabeth Taylor színésznő, Gus Van Sant filmrendező, Susan Sarandon színésznő vagy Rupert Everett filmszínész. 2007 óta nyaranta Christophe Martet vezetésével különkiadása jelenik meg, a Têtu+, mely a HIV/AIDS-prevencióval foglalkozik. A Têtu idén decemberben már a 139. számánál tart. Egy szám ára jelenleg 5 euró. Az újságot Franciaországon kívül Belgiumban, Luxemburgban, Svájcban, Olaszországban és Kanadában terjesztik még rendes utcai forgalomban (érdekességként megemlítendő, hogy Magyarországon is kapható egyetlen nemzetköziújságos-boltban, a Váci utcában).

A magazin főszerkesztője 2008 nyaráig az a Pierre Bergé volt, aki a nemrég elhunyt zseniális divattervezőnek, Yves Saint-Laurent-nek volt élettársa. Főszerkesztő-utódja Gilles Wullus lett. Egy-egy szám kiadásán rengeteg ember dolgozik egyszerre: csak a nyári számnak 97 munkatársa volt, a főszerkesztőtől a cikkek szerzőin, a fotósokon, a grafikusokon keresztül a marketingesekig. Az újság minden hónapban megjelenik, kivéve a nyarat, amikor összevont július–augusztusi szám kerül a boltokba. A lap terjedelme átlagosan 160 oldal feletti, a legutóbbi összevont számé pedig 266 oldal.

Az újság rendkívül tetszetős kinézetű, már a címlapja is vonzza az érdeklődőt. Általában egy jóképű, félmeztelen modellfiú mosolyog ránk, de előfordul, hogy valamilyen híresség található a címlapon. Így szerepelt már ott többek között Catherine Deneuve színésznő, Rupert Everett amerikai színész, Ellen DeGeneres tévés személyiség, M. Pokora rapper, Mylené Farmer énekesnő vagy éppen Tom Ford divattervező. Tehát nemcsak meleg személyiségek, hanem melegbarát hírességek is. A címlapfiúk is ismert nevek a szakmában: olyan neves modellek találhatók közöttük, mint például Gregory Capra, Kerry Degman, Eric Bivoino, Ryan Carney vagy Michael Lewis.

A Têtu gyakran mutat be összeállításaiban valamilyen meleg hírességet: a 2007. nyári számban például a híres fotós párral, Pierre-rel és Gilles-lel foglalkoztak, később Tom of Finlanddel; az általam megvásárolt 2008. nyáriban pedig Yves Saint-Laurent-nal. Ennek a számnak így az vált az igazi érdekességévé, hogy a főszerkesztő élettársáról volt szó, s maga Bergé írt rövid méltatást párjáról. Ezenkívül olyan, máshol fellelhetetlen közös fotók jelentek meg róluk, melyeket Bergé bocsátott a lap rendelkezésére a családi archívumból. Egy-egy közös kép aukciókról, más hírességekkel, barátokkal, munkatársakkal, vagy éppen a marrákesi birtok magányában.

Az újság terjedelmét tekintve elsősorban divattal és életmóddal foglalkozik, ez foglalja el a magazin 15-20 százalékát (az emlékszámban például 48 oldalt). Neves divatcégek reklámoznak itt, mint például az YSL, a Carven, a Tom Ford, a Lacoste vagy az AussieBum. S ez nem véletlen, mivel az újság legfontosabb támogatói között az alapítástól kezdve a divatcégeket találjuk meg.

A magazin rendszeresen foglalkozik, bár nem túl nagy terjedelemben, politikai témákkal is, így például a legutóbbi elnöki kampánnyal, a francia élettársi törvény (PACS) elfogadásával, vagy például azzal, hogy 2012-től akár meleg elnöke is lehet Franciaországnak a főpolgármester személyében. Közöl interjúkat: legutóbb például Jean-Pierre Jouyet-val, az Európai Bizottság francia tagjával a diszkriminációról, valamint Olivier Besancenot-val, a francia Kommunista Forradalmi Liga (LCR) nyíltan meleg politikusával. Minden szám röviden foglalkozik a nagyvilág melegvonatkozású híreivel, így például legutóbb a kaliforniai melegházassággal kapcsolatos népszavazással, az ugandai homofóbiával vagy a kubai változásokkal.

Meglepő módon viszonylag rövidebb a bulvárhírekkel foglalkozó rovat (Infos People), ám meglehetősen színes. Így például a nyári szám üdvözli az új kaliforniai házasok között Ellen DeGenerest és George Takeit, megemlíti Matthew Mitcham ausztrál műugró-olimpikon coming outját, Jodie Foster nagy feltűnést keltett kiszólását volt élettársa, Cydney Bernard felé, a Boyzone fiúbanda Alul semmi-feldolgozását, Lindsay Lohan és Samantha Ronson bejelentését leszbikusságukról vagy éppen Thaiföld új Miss Trans-ának megválasztását.
A magazinnak meglehetősen terjedelmes a zenei rovata is, ismertetve az újabb lemezeket, s jelentős a táncrovat is. Beszámolnak az újabb melegtémájú mozi- és DVD-filmekről, és csomagküldő szolgálatot is üzemeltetnek. Mostanában például pont egy magyar filmet, a hazai melegközönséget is meglehetősen megosztó Férfiaktot reklámozzák. Az újság vége felé külön rovat van a fiatalok (15-20 évesek) számára, ahol egy-egy fiatal meleg mutatkozik be a nagyközönségnek az újság hasábjain.

A magazin második felében találkozhatunk néhány kiemelt témával. A nyári számban például a pekingi olimpiai játékok kapcsán Fabien Lavie cikkét közölték, mely igyekezett bemutatni a pekingi melegek életét, valamint bemutatták azt a leszbikus párt, aki egy idei bírósági döntés értelmében gyermeket fogadhatott örökbe Párizsban. „Exclusif” rovatukban ismertették azt a – képekkel illusztrált – szavazást, melyben közzétették a francia meleg pasik által legszexisebbnek tartott közéleti személyiségek listáját. A szavazáson a már említett M. Pokora rapper nyert, de ott volt még az élmezőnyben Justin Timberlake (aki „olyan szép, mint egykoron Bowie volt”), David Beckham („az amerikai barát”), Jude Law („a törvényen kívüli”), Jake Gyllenhaal („az érzelmes fiú”) vagy éppen Orlando Bloom („a szívek kalóza”). Egy másik válogatásban bemutatják a legszexisebbnek tartott pekingi olimpikonokat, így például Romain Barras francia dekatlonost, Hsziang Liu kínai futót, Louis Smith brit tornászt, Alain Bernard francia úszót, Javier Gómez Noya spanyol triatlonost és Andrew Howe olasz atlétát.

A magazin végén a Rendez-vous melléklet meglehetősen gazdag gyűjteményét adja a programlehetőségeknek, s természetesen Gay Guide is tartozik hozzá. Röviden összefoglalva a Têtu egy mindenképpen érdekes olvasmány és néznivaló, mely talán szokatlan a magyar szemnek, de feltétlenül megéri belenézni.

Hanzli Péter

Nincsenek megjegyzések: